Loading color scheme

Hét történelmi jelentőségű roncs merülésre az Egyesült Királyságban Észak-Írországtól Dorsetig.

Az Egyesült Királyság vizei nem a világ legtisztább vizei, de éppen ezért a világ legdrámaibb hajóroncsai közül néhányat itt találunk.

A háborgó part menti vizek számos hajót küldtek a vizes sírba, így a víz alatti partvidék a rozsdásodó maradványok és fenyegető csontvázak valóságos múzeuma. Becslések szerint ma körülbelül 40 000 hajó nyugszik az Egyesült Királyság felségvizeinek felszíne alatt.

Minden egyes roncs egyedülálló bepillantást nyújt Nagy-Britannia történelmébe. Az elmúlt években hatalmas mértékben megnőtt a brit vizekre merülő búvárok száma, és ezzel együtt a roncsbúvár-tanfolyamokat kínáló búvárcégek száma is. A brit vizekben egész évben lehet búvárkodni, bár májustól augusztusig a legmelegebb - és ezért a legnépszerűbb - hónapok a legjobb látási viszonyokkal. A gyakran veszélyes tavaszi dagályokat a legjobb elkerülni.

1. Az SS Mohegan
A Mohegan a Manacles-zátonyban fekszik, a cornwalli Lizard előtt található, állítólag több mint ezer hajó temetőjében. Több mint 100 ember vesztette életét, amikor 1898. október 14-én gyorsan elsüllyedt. Hogy pontosan hogyan érte a hajó ilyen véget, az rejtély, bár a legújabb kutatások szerint egy vihar erősítette a sziklák mágneses vonzását a környéken, ami félrevezette a legénység iránytűjét, így azt hitték, hogy messzebb vannak a tengeren, mint amilyenek valójában voltak. A roncs körülbelül 65 láb mélyen fekszik a felszín alatt. A búvárok még mindig láthatják a négy kazánt, valamint a motor, az orr és a teherzsilipek részeit. A nyári hónapokban a terület ideális a cápák, orkák és delfinek megfigyelésére. 

2. Az SS Sphene
Ez Nagy-Britannia egyik újabb roncsa, és az egyik legfestőibbnek tartják. Egy 187 láb hosszú szénszállító volt, amely 1946-ban rossz időjárás idején zátonyra futott a Cornwall előtti Moulsban. Ma a Sphene 75-82 láb mélyen fekszik a felszín alatt, még mindig álló orra és tatja sokféle vadon élő állatnak nyújt menedéket: Tengeri legyezők tapadnak az oldalára, és a homártól a tőkehalig minden megtalálható a környéken. A hajó középső része beomlott, és a kazán és a motor - valamint a helyén lévő hajócsavar és kormánylapát - szabadon van. 2022-től az orr-részbe nem biztonságos belépni, mivel a szerkezet kezd összeomlani.

3. James Eagan Layne
1945. március 21-én éjjel a James Eagan Layne Liberty hajót, amely a BTC-103-as konvoj része volt, és lőszert szállított Nagy-Britanniába, Heinz Buhse parancsnok az U Boat U.399-es hajójáról 12 mérföldre Plymouth előtt észlelte. Buhse kilőtt egy torpedót, amely a hajó 4-es és 5-ös számú rakterei között csapódott be. A hajó gyorsan elkezdett vízzel telítődni, ami miatt a legénység 15 perccel később elhagyta a hajót. Ma a hajó a Plymouth melletti Whitsand-öbölben fekszik, 65 és 78 láb közötti mélységben, ami az egyik legmélyebb merülés a listán. A több mint 320 láb hosszú hajótest nagyrészt sértetlen; bár ágyúit és rakományát megmentették, még sok minden látható, beleértve a hajógerincet, a fedélzetet és a hátsó fedélzeti házat. A látótávolság a helyszínen korlátozott, a legjobb esetben is csak 3 és 26 láb között mozog. A roncs nagyon sötét, ezért zseblámpa használata ajánlott, és hacsak nem vagyunk nagyon tapasztaltak, kerüljük a merülést magas és gyors tavaszi dagály idején.

4. La Girona
A La Girona roncsa Észak-Írország partjainál, a Giants Causeway közelében fekszik. A hajó egy hatalmas spanyol gálya volt, és 1588-ban indult útnak a spanyol armada részeként, amely I. Erzsébetet próbálta letaszítani a trónról. Ez az egyik legjelentősebb történelmi jelentőségű hajó Nagy-Britannia vizeiben, és a búvárkodáshoz engedély szükséges a roncs merüléséhez, mivel korábban gyakori károkat szenvedett a búvároktól, akik az arany és a kincsek után kutattak, amelyeket a hajó szállított, amikor elsüllyedt. Ez egyike annak a két roncsnak Észak-Írországban, amelyet ilyen szintű jogszabályok védenek. A La Girona 1300 emberrel a fedélzetén süllyedt el, akik közül állítólag csak kilencen maradtak életben, így a hajó egy sírkamra. Számos társaság kínál lehetőséget a roncs merülésére, de ahogy Tom Cass a portstewart-i Aquaholics búvárközpontból mondja, ezek szigorúan a "nézd meg, de ne érintsd meg" alapon történnek. Magából a hajóból ma már kevés maradt, de ez nem von le semmit abból az izgalomból, amit a merülés jelent, és hogy megnézzük, hol érte végzete végét egy ilyen büszke hajó.

5. A Lucy
Ez a roncs valószínűleg a leglátványosabb ezen a listán. A hajó 1967-ben süllyedt el Pembrokeshire partjainál. Február 14-én a holland hajó a hírhedt Blackstones-zátonyba ütközött. Ma a hajó 104 és 131 méter közötti mélységben, a Skomer tengeri rezervátumban fekszik felegyenesedve és sértetlenül. A bal oldali oldalon kitett, erős áramlatoknak kitett terület, ahol kevés vagy egyáltalán nincs fény, ezért leginkább tapasztalt búvároknak ajánlott. Azok számára, akik merülnek, a jutalom elképesztő - át lehet úszni a folyosókon és be lehet jutni a szobákba. A Lucy helyenként erősen iszapos, és tele van tengeri élővilággal, például holtujjakkal, rákokkal és plumózákkal, és a búvárokat rendszeresen látogatják barátságos fókák.

6. Az Abesszínia
Az Abyssinia, egy német hajó a Farne-szigetek előtti alattomos vizeken a Knivestone-szikláknak ütközött és 1921-ben elsüllyedt. A viszonylag sekély, 60 láb mélységben fekszik, kazánjai büszkén állnak a tengerfenéken. A roncs elég nagy területen fekszik szétszórva, és általában egyre érdekesebbé válik, minél mélyebbre megyünk. A látótávolság egy jó napon akár 65 láb is lehet, és az acéllemezek gyakran hemzsegnek a menedéket nyújtó tőkehalaktól és tőkehalaktól. Az Abyssinia a legnagyobb roncs a térségben, és mint ilyen, népszerű a búvárok körében. A part mentén számos túra indul, és az Abyssinia merülését gyakran kombinálják a térségben található többi ronccsal, például a St Andrea és a lebombázott Somali roncsával.

7. HMS M2
Az 1932-ben Dorset partjainál elsüllyedt tengeralattjáró épségben fekszik a tengerfenéken 140 méter mélyen. A HMS M2 tengeralattjáró repülőgép-hordozó volt, amely januárban hagyta el a kikötőt, hogy részt vegyen egy kiképzési gyakorlaton. Utoljára 11:15-kor látták, amikor egy arra járó kereskedelmi hajó kapitánya jelentette, hogy látta merülni. Hogy mi történt ezután, nem teljesen világos, de a hangár ajtaját, amikor napokkal később megtalálták, ami azt jelenti, hogy nagyon gyorsan elárasztották. A balesetben a legénység mind a 60 tagja életét vesztette. Ezért a HMS M2 hadisírként van nyilvántartva. Nem sokkal az elvesztése után kísérletet tettek a hajó megmentésére, de ezt hamarosan elvetették.

Mivel a helyszínt kijelölték, a búvároknak szigorú "nézd meg, ne érintsd meg" elv alapján kell eljárniuk - így szerencsére van mit nézni. A még mindig nyitott hangárajtón keresztül be lehet pillantani a belsejébe, miközben a rákok és számos halfaj gyakori lakói. A hely kevésbé tapasztalt búvárok számára is alkalmas, de csak nyugodt vízben szabad merülni, mivel az áramlatok rendkívül erősek lehetnek a környéken. A Lympne-öbölből számos társaság kínál túrákat a roncshoz.