Loading color scheme

Hat svéd hajóroncsból lesz a történelmi búvárútvonal

A balti-tengeri roncsok múltja egészen 1696-ig nyúlik vissza.

Hajóroncsok sora őrködött évszázadok óta Svédország délkeleti partjainál - a Balti-tenger fenekén. Most tengerészeti régészek feltártak és azonosítottak hat 17. és 18. századi roncsot, amelyek még ebben az évben búvárútvonallá válnak.

A roncsok Tjurkö és Sturkö szigetek között fekszenek. Az 50 éven át szándékosan elsüllyesztett hajók a Djupasund-szorosban védő blokádot képeztek, amely a stratégiai fontosságú Karlskrona tengeri kikötőjét védte az olyan ellenfelek, mint Anglia és Oroszország tengeri támadásaival szemben.

Bár az ottani jelenlétük ismert volt, a 2020-ban és 2021-ben végzett többsugaras szonárfelmérések hat különböző roncsot azonosítottak. 

"A felmérés segítségével a régészeti erőfeszítéseinket összpontosítani tudtuk, és módszeresebben tudtuk dokumentálni a roncsokat" - mondta Patrik Höglund, a Vrak tengeri régésze a DiverNetnek. A Vrak a stockholmi roncsmúzeum, és az intézmény régészei voltak azok, akik feltárták és azonosították a roncsokat.

A megerősített azonosítással a hajók elsüllyedésük előtti történetei is napvilágra kerülnek. A hajók némelyike például részt vett tengeri csatákban, valamint észak-afrikai, kínai és más expedíciókban. Svédország leghíresebb hajóépítői közül néhányan hozzájárultak a hajók elkészítéséhez.

A hajók 1696-ból (Enigheten, későbbi nevén Konung Fredrik), 1741-ből (Pollux), 1749-ből (Södermanland, később Grip nevű hadihajóvá alakult), 1764-ből (Disa), 1778-ból (Wasa) és egy (Simpan) ismeretlen vízre bocsátási dátummal.

A régészek úgy vélik, hogy a Pollux és az Enigheten süllyedt elsőként, 1785-ben. Mivel a partvonalat fenyegető további veszélyek növekedtek, a Södermanland, a Disa és a Simpan 25 évvel később kerültek a védelmi vonalba. A Wasa tette teljessé a hathajós barikádot.

 

Jim Hansson vraki tengeri régész a DiverNetnek nyilatkozott: "Nagyszerű érzés, hogy végre azonosítani tudjuk ezeket a hadihajókat. ... Nagyon jó érzés, hogy a roncsokat és a maradványokat történelmi eseményekhez tudjuk kapcsolni, például amikor az angol flotta fenyegette Karlskronát. Ez egy plusz dimenziót ad a helynek."

Ami a búvárparkot illeti, a tervek szerint a világörökség részét képező Karlskronában később, 2022-ben nyitják meg. A Vrak vezetett merüléseknek ad majd otthont az idelátogató búvárok számára.

"A Balti-tenger ideális természeti környezetet kínál a búvárparkok számára, jól megőrzött régebbi roncsokkal és érdekes természeti környezetekkel" - mondta a Vrak szóvivője a DiverNetnek.